Všeobecne virtuálna realita
Pokračovať v čítaní
REPORTÁŽ : CZECH VR FEST 2018
0

2. ročník CZECH VR FEST-u, teda jediného festivalu takýchto rozmerov v strednej a východnej Európe, kde sa prezentujú tvorcovia, ich riešenia a užívatelia virtuálnej a rozšírenej reality na jednom mieste, je za nami. Boli sme pri tom a tak vám prinášame reportáž a video z prvého dňa festivalu.

PRVÝ DOJEM

Veľmi výborný hneď od začiatku. Bolo vidieť, že organizátori nenechali nič na náhodu. Časovanie prezentácií, technická príprava, catering a vystupujúci. Moderátorom hlavného RED STAGE-u bol zároveň moderátor relácie RE-PLAY Mikoláš Tuček.

TREND VR/AR

Prví spíkri Karel Hulec /SOLIRAX a taktiež zástupcovia CIIRC sa zhodli na nasledovných trendoch pre najbližšie 3 roky :

  • lídri v nasadzovaní VR/AR sú momentálne marektingové a eCommerce spoločnosti, tento trend bude pokračovať
  • posilňovanie gaming sektora
  • VR/AR bude v priemysle nasadzované najmä na oblasť vzdelávania a simulácií
  • príchod nositeľných AR okuliarov (napr. LEAF)
  • neustále zvyšovanie viditeľnej kvality rozlíšenia VR headsetov
  • investície do VR/AR aplikácií od r.2011 neustále rastú, trend nepredpokladá pokles, tzn. nevyzerá to na ,,bublinu,,
  • VR vývojári sa budú snažiť na web preniesť pocit ,,osi Z,, – priestorový pocit
  • hovoriaci asistenti a chatbot-i budú simulovaní formou hologramov
  • znižovanie váhy headset-ov na VR
  • prepojenie VR/AR aplikácií s AI (umelou inteligenciou)
  • standalone VR sety
  • SketchHub na zdieľanie a predaj 3D modelov pre ich virtualizáciu a 3D tlač
  • zjednodušovanie framework-ov pre jednoduchší vývoj VR/AR aplikácií
  • Microsoft ,,oživil,, KINECT, ktorý bude ďalej vylepšovať smerom ku lepšiemu vnímaniu hĺbky priestoru
  • hologramy – zatiaľ najväčší problém je vykresliť tváre, čo sa v najbližších rokoch zmení

KDE SA VO VR SKRÝVA PROFIT ?

Diskutujúci G.Teissing, J.Stehlík a V.Mařík sa snažili priniseť svoj pohľad na otázku profitability VR/AR projektov.

Z akademického pohľadu ČVUT/CIIRC je to oblasť prototypovania, kde VR/AR šetrí ohromné prostriedky a profit je hlavne v eliminácii chybovosti vo fáze realizácie.

Ďalší ,,business – case,, je video streaming hier na YouTube (a podobných službách) a umiestnenie reklamy v nich.

Všetci traja diskutujúci sa zhodli na fakte, že zatiaľ nie je zo strany komerčnej sféry vidieť proaktivitu, keďže nie je plne pochopená profitabilita VR/AR projektov na firemné procesy z dlhodobého hľadiska.

SMART CITY – SMART PRAGUE

To je presne názov projektu, s ktorým DEV:_GUERILLA mapuje mesto Praha a zavádza to najlepšie z VR/AR a AI pre potreby napríklad rozširovania infraštruktúry.

Čaro tohto projektu spočíva v prepojení ,,big dát,, a AR máp. Predstavte si napríklad, že idete zbúrať most a postaviť nový a vďaka SMART PRAGUE si viete real-time pozrieť ako sa zmení znečistenie ovzdušia, premávka v rôznych časoch dňa a to všetko priamo pred vašími očami napríklad prostredníctvom HoloLens od Microsoft-u.

SMART PRAGUE využívajú štandardnú 2D mapu, kde sú následne pridané cez viacero vrstiev informácie o teréne, ovzduší, premávke, budovách, horninách atď.

Jan Petrmichl a Anton Semchenko vysvetľovali, že práve preto sa rozhodli pre OpenStreetMaps. Aj keď neposkytujú traffic data (informácie o premávke), sú najvhodnejšie, pretože majú neobmedzený prísup k ostatným dátam. Na mapovanie premávky používajú MapBox.

VIRTUÁLNA MEDICÍNA

Tomáš Brngál a Miloš Svrček + internátna izba + snaha učiť sa inak = VIRTUAL MEDICINE.

Jeden z najlepších príkladov kreativity a chcenia. Momentálne je ich aplikácia pre rozklad ľudského tela pre potreby učenia sa medikov ale aj laikov vo VR sťahovaná vo viac ako 149-tich štátoch a ich tím tvorí 12 členov.

Ich projekt je po spojení sa so sponzormi ako Samsung a Svet Zdravia dostupný pre učebné účely hlavne na Google Daydream a Gear VR.

Okrem VIRTUAL MEDICINE založili tiež spoločnosť VIRTUAL EVERYTHING, kde už stihli spracovať rozklad ŠKODY KAROQ pre potreby školenia technikov a opravárov.

Ešte jedna zaujímavosť ku chalanom, TELEKOM si ich vybral do kampane Heroes, takž ich príbeh uvidíme častejšie.

VÝSTAVA

Ja osobne som si vyskúšal napríklad v stánku firmy PRESENTIGO skelet Škoda Vision E – elektrického konceptu, kde sa po nasadení HTC Vive a rukavíc s dotykovou odozvou dostanete k možnosti jazdiť s týmto konceptom po virtuálnom ostrove.

Môžem vám povedať, že sa jedná o veľmi realistickú aplikáciu a svet, z ktorého nechcete odísť 🙂 Jeden problém, ako pri každej ,,dynamickej,, aplikácii vo VR. Po cca 10-tich minútach som mal jemný pocit závratu. Pravdepodobne ľudské stredné ucho má problém s vnímaním pohybu, ktorý dostáva cez oči do mozgu a signálmi ostatných častí tela, že sa vlastne nehýbe a sedí. Podobný pocit som zažil naposledy pri simulovanej jazde vysokozdvižného vozíka vo VR v podobnej forme.

BEAT GAMES, EPIC MUSIC PRODUCTION

Že čo ? Možno ani vám to nehovorí nič, no za oboma týmito značkami sa skrýva Jaroslav Beck, ktorý sa takpovediac z ničoho dostal medzi elitu producentov hudby v hernom svete. Jeho rozprávanie príbehu bolo autentické a závideniahodné. Aj tu platí, že profesionalita ide ruka v ruke s úspechom.

Jaro je napríklad tvorca hudby pre Battlefield 4, film Iron Man 3 a tatiež ako tvorca hudby pre hru BEAT SABER od slovenských autorov, ktorá bola svojho času hodnotená ako najlepšia užívateľmi na STEAMe.

A nielen to. Jaroslav a kolektív okolo BEAT SABER-u sú spojení v BEAT GAMES, takže sa máme na čo tešiť.

NECHCE SA ČÍTAŤ ?

Pozrite si krátku video reportáž, kde okrem informácii z tohto článku nájdete aj rozhovory a autentické ukážky z CZECH VR FEST-u.

Na záver už len poďakovanie organizátorom, spíkrom, návšetvníkom za jeden z vysoko profesionálnych a potrebných event-ov, ktoré spájajú celú VR/AR komunitu a umožňujú na jednej strane ovplyvniť vznikajúce iniciatívy, na druhej strane ukázať, že aj v strednej a východnej Európe to nespí.

 

Aká je Vaša reakcia?
Zaujímavý článok
100%
Prekvapilo ma to
0%
Pobavilo ma to
0%
Článok má chybu
0%
Autor
Ján Ceslák
Som nadšencom VR & AR. Myslím si, že digitalizácia spôsobu učenia sa prostredníctvom VR a AR je jedinou možnou cestou do budúcnosti. Knihy nech ostanú beletrii – budúcnosť musí byť efektívna a interaktívna. Po pracovnej stránke som Continuous Improvement manažér a front-end je mojou záľubou. V rámci zavádzania Industry 4.0 pracujem s HTC Vive. Budem písať hlavne o spojení VR, AR s priemyslom, aby som ukázal, že jeden z potenciálov tejto technológie je meniť svet zaškoľovania sa, projektovania a posúvania hraníc možného.