Recenzia : Serious Sam VR: The First Encounter

Kinetóza

Mierna, po dlhšom hraní stredna

Oblasť hrania

V sede, v stojí, celý priestor

Podpora slovenčiny alebo češtiny

Nie

Serious Sam je veľmi populárna staršia séria hier, ktorú si môžete zahrať aj bez VR headsetu. Ide o strieľačku, v ktorej budete zabíjať veľké množstvo neidentifikovateľných príšer.  Chorvátski vývojári Croteam sa začali v poslednej dobe venovať transformácii Serious Sam do virtuálnej reality. Pracujú na dvoch VR hrách- Serious Sam VR: The Last Hope a Serious Sam VR: The First Encounter. Tieto hry sú v podstate ešte stále vo vývoji, no hrať ich môžete už teraz. Tieto série hier označuje mnoho ľudí, ako jedné z najlepších hier pre VR. Možno aj preto, že umožňujú kooperatívny režim vo VR a taktiež multi-player.

Jedny z najhranejších hier pre virtuálnu realitu sú hry typu simulátorov a zážitkových hier, no napriek tomu sú najviac hrané arkádové strieľačky v štýle starých automatov so svetelnou pištoľou. Ten pocit, mať v ruke „reálnu“ zbraň a spoliehať sa na vlastné ruky a zápästia, je s myšou neporovnateľný. Preto hier na podobný štýl čoraz pribúda, no kvalitných VR strieľačiek je už pomenej. Serious Sam VR: The Last Hope je jednou z najlepšie hodnotených VR hier. VR First Encounter je remake z hry, ktorá vznikla v roku 2001. The First Encounter pre VR bol vydaný 20. decembra.

Príbeh

Kedysi pradávno na Zemi prebiehal boj medzi zlým Mentalom a mimozemskou rasou Siriano, ktorá zanechala ľudstvu mnoho svojich artefaktov. V 22. storočí sa Mental vrátil aj so svojou armádou a znovu zaútočil, tentoraz na ľudí. Tí sa v zúfalstve rozhodli vyslať svojho najlepšieho a najdrsnejšieho hrdinu menom Sam „Serious“ Stone pomocou Sirianských artefaktov späť do minulosti. On jediný dokáže v starovekom Egypte prežiť a prekaziť mentalom plány.

Ako naznačuje príbeh, ocitnete sa v starovekom Egypte, plného rozsiahlych levelov a nebezpečenstva, ktoré na vás čaká. Nechýba ani humor, ktorým je táto séria preslávená.

Táto hra, ako jedna z mála FPS strieľaček umožňuje pohyb po mape. Čo je na jednú stranu dobré, ale niektorým to môže spôsobovať kinetózu. V hre máte viacero režimov pre jedného hráča a viacero hráčov. V každej z rúk máte zbraň, ktorú si môžete kedykoľvek zmeniť a robiť kombinácie zbraní. Grafika je síce fajn, no vidno, že je to remake z roku 2001. Pokiaľ ste túto hru hrali, tak si grafiku užijete, no pre mňa, ktorý som vyrastal už na grafike z roku 2004, teda konkrétne GTA:SA, táto grafika nepredstavuje niečo zaujímavé. Hra sa trochu odlišuje od obrázkov na Steame.

V podstate ale ide o skvelú hru, ktorá vie zabaviť na dlhšie, hlavne kampaň. Tá má 15 veľkých levelov a môžete si nastaviť obtiažnosť od začiatočníkov až  po ťažkú hru. V kampani okrem toho, že beháte po mape a zabíjate rôzne druhy príšer, aj rozmýšľate. Navštevujete vedľajšie miesta na odomknutie hlavných dverí, zbierate bedne s nábojmi, život a pod. Na zabíjanie máte 10 zbraní, nechýba ani colt, motorová píla, brokovnica, minigun a kanón.

Multiplayer

V hre môžete hrať až 16 ti hráči v rôznych režimoch spolu alebo proti sebe. Môžete sa dostať do spoločnej hry so 16 hráčmi a prejsť 15 úrovní kooperatívnej kampane. V nej si môžete prispôsobiť obtiažnosť, nekonečné munície a pod. Taktiež je tu možnosť viacerých zábavných herných módov:

Beast Hunt, v ktorom máte vystrieľať rôznych nepriateľov. Kto zabije lepších, má väčšie skóre a vyhráva.
Survival mód, veľmi známy v FPS hrách, kde musíte zostať nažive tak dlho, ako dokážete.
Deathmatch – ten asi nemusím vysvetľovať FPS hráčom.
My Burden – Musíte nosiť položku čo najdlhšie aby ste nazberali body. Kto má najvyššie skóre vyhráva.
Last Man Standing – mód, v ktorom sa snažíte zostať posledný nažive.
Capture the Flag – mód, v ktorom musíte zobrať vlajku zo základne ostatných tímov a priviesť ju do svojho základu pre skóre.

Bohužiaľ, mnoho krát, keď som zapol multiplayer, nenašiel som žiadny server, čiže túto časť neviem zhodnotiť.

Hra je dostupná cez Steam pre VR headsety HTC Vive a Oculus Rift. Čo som čítal, tak Oculus ponúkol vývojárom ponuku na hromadu peňazí výmenou za exkluzivitu pre Rift. Táto ponuka bola ale odmietnutá. Hra stojí 36,99€ a pokiaľ si hru chcete už vychutnať doladenú, odporúčam radšej Last Hope.

Stiahnuť pre HTC Vive a Oculus Rift (steam)

The Last Hope alebo The First Encounter

Bohužiaľ, The Last Hope som netestoval príliš dlho, len pól hodinu vo VR herni. Za ten čas neviem naplno zhodnotiť rozdiel medzi týmito dvoma hrami, no viacero ľudí sa zhoduje, že ten lepší titul je The Last Hope, nakoľko má aj oveľa viac recenzií a teda viac zakúpení. Možno aj preto, že bol vydaný skôr-17. októbra.

Zhrnutie

Celkom fajn hra, ale potrebuje ešte doladiť viaceré detaily do finálnej verzie. Pokiaľ ste fanúšikom Serious Sam, je to hra, ktorú musíte vyskúšať. Pokiaľ Vám ale nedáva zmysel zabíjanie množstvo rôznych príšer a prechádzanie arkadových hier, odporúčam inú strieľačku. Pri tejto hre môžete mať problémy s nevoľnosťou. Hru napriek tomu odporúčam, nakoľko to nie je len obyčajná strieľačka, ale má celkom dobrý príbeh a zaujímavú, aj keď síce staršiu grafiku.

Výhody

Pre fanúšikov Serious Sam nutnosť
Výborná hrateľnosť