Všeobecne virtuálna realita
Pokračovať v čítaní
Nová technológia má vyriešiť problém virtuálnej reality
0

Nová platforma pomôže odstrániť nevoľnosť, ktorá je častým sprievodným javom virtuálnej reality. Spoločnosť vMotion vytvorila univerzálnu platformu pre virtuálnu realitu, ktorá pomôže odstrániť nevoľnosť. Využila pritom staršiu technológiu, vyvinutú v laboratóriách kliniky Mayo pre ministerstvo obrany Spojených štátov. Téme sa venoval portál Forbes.

Virtuálna realita sa pomaly pripravuje na svoj masívny nástup a technologické spoločnosti sa snažia vychytať posledné muchy, ktoré by mohli používateľom znepríjemniť zážitok z realistických hier. Asi najviac nežiaducim javom virtuálneho sveta je nevoľnosť z pohybu, takzvaná kinetóza.

Príčinou tohto nepríjemného stavu je disproporcia medzi vizuálnym vnemom a signálmi z rovnovážneho systému vnútorného ucha. Keď zrak hlási, že svet je v pohybe, rovnovážny systém vnútorného ucha tvrdí opak. Tento nesúlad sa zvykne preniesť cez nervovú sústavu až k žalúdku, čo spôsobuje nepríjemný pocit nevoľnosti. Používateľ tak môže prísť o herný zážitok a zároveň aj chuť opäť si nasadiť headset.


Nevoľnosť rieši jednosmerný elektrický prúd

Na niektorých portáloch sa dajú nájsť dobre mienené rady, ako možno kinetózu vo virtuálnej realite aspoň čiastočne eliminovať. Medzi ne patria určité obmedzenia týkajúce sa rýchlosti pohybu objektov v hre, zníženie jasu alebo dokonca nabádajú dať si pred hrou zopár pív. Podobné rady však väčšinou znamenajú zníženie vnímania a potláčajú plné využitie možností, ktoré virtuálna realita poskytuje.

Spoločnosť vMocion sa snaží eliminovať nevoľnosť a neobmedziť pritom používateľov. Vytvorila univerzálnu platformu 3V, založenú na báze galvanickej vestibulárnej stimulácie (GVS).

Princíp synchronizovanej galvanickej stimulácie (zdroj: vMocion)

Princíp synchronizovanej galvanickej stimulácie (zdroj: vMocion)

Technológiu GVS, ktorá predstavuje stimuláciu rovnovážneho (vestibulárneho) aparátu jednosmerným elektrickým prúdom prostredníctvom elektród, vyvinuli v laboratóriách kliniky Mayo. Pôvodne bola určená pre ministerstvo obrany Spojených štátov na použitie v leteckých simulátoroch.

Systém 3V sa dá použiť v každom zariadení

3V platforma pôsobí na rovnovážny systém vnútorného ucha cez štyri vzájomne prepojené elektródy. Dve sú umiestnené za každým uchom, jedna na čele a jedna na zátylku. Na základe pohybov v zornom poli sa generujú signály pre elektródy.

Ak sú elektródy zosynchronizované s dianím vo virtuálnej realite, dochádza zároveň k synchronizácii zrakového a pohybového vnemu. Používateľ sa pritom lepšie ponorí do diania vo VR, ktoré mu tak oveľa viac pripomína skutočnosť. Na nasledovnom videu môžete vidieť  znázornenie použitia technológie GVS (Zdroj: vMocion).

Platformu 3V spoločnosti vMocion je možné využiť vo všetkých VR zariadeniach, inteligentných okuliaroch, smartfónoch alebo televízoroch. Výhodou je, že konvertuje existujúci 2D alebo 3D obsah na simulovaný pohyb a vývojári nemusia vytvárať žiadne špeciálne aplikácie.

Podobnú technológiu vyvíja Samsung

Podobnú technológiu s názvom Entrim 4D predstavil začiatkom mesiaca aj Samsung. Na stimuláciu rovnovážneho aparátu vnútorného ucha používa slúchadlá, ktoré sú pripojené k okuliarom Gear VR. Rozdiel v platformách spočíva v tom, že Entrim 4D používa len dve elektródy na simuláciu pohybu okolo pevného bodu, zatiaľ čo systém vMocion dodá pocit trojrozmerného pohybu.

Video: Technológia Entrim 4D v praxi (Zdroj: Samsung)

Súčasná verzia Entrim 4D je vo fáze vývoja a Samsung pracuje na pridaní ďalších elektród.

Zdroj : Zive.sk

Aká je Vaša reakcia?
Zaujímavý článok
0%
Prekvapilo ma to
0%
Pobavilo ma to
0%
Článok má chybu
0%
Autor
Michael Šubák
Som zakladateľom projektu VirtualnaRealita.eu. Virtuálna realita je zaujímavá a nie je len pre hráčov. V každej oblasti môže táto čoraz dostupnejšia technológia pomôcť. Jednoduchšie učenie, spoznávanie sveta, tvorba grafiky, či pozeranie športových prenosov alebo výcvik letcov. Som majiteľom Oculus Rift CV. Rád píšem píšem o VR a chcem sa tejto technológii venovať aj v budúcnosti. Viac o mne na www.michael.subak.sk