Všeobecne virtuálna realita
Pokračovať v čítaní
Ako sa dostať do virtuálnej reality
TOP Prispevok
0

Nie každý vie, čo je virtuálna realita. My sa ale usilujeme o to, aby o nej ľudia vedeli čo najviac, aj preto sme už napísali cez 340 článkov. Chýbalo tu jedno podstatné zhrnutie toho, ako sa dostať do virtuálnej reality pre úplných začiatočníkov. Poďme si teda prejsť čo je to virtuálna realita, aké sú headsety pre VR a čo všetko potrebujeme, aby sme sa dostali do inej dimenzie.

Toto je séria článkov, kde si kompletne zhrnieme : Čo je to virtuálna realita, ako sa dostať do virtuálnej reality, čo sa dá robiť vo virtuálnej realite.

1. Čo je to virtuálna realita ?

Virtuálna realita je technológia, ktorá sa v 21. storočí dostala k bežným ľuďom ako následok lacnejších LCD displejov, výpočtových zariadení a tým zrýchlila vývoj tejto technológie. Najväčší spúšťač virtuálnej reality pre bežných spotrebiteľov bol Google Cardboard, ktorý pomocou spojenia lacného kartónu a displeju zo smartfónu dokázal ľudí priviesť do 3D prostredia, a tak zobrazovať 3D modely a scény s možnosťou interakcie. Pred týmto riešením tu bol Oculus Rift, na ktorom pracoval Lucky Palmer. Tento crowdfundingový projekt nazbieral 2,5 milióna dolárov od fanúšikov. Spustil tak revolúciu a začiatok virtuálnej reality pre PC.


Základom virtuálnej reality je snaha o čo najvernejšie zobrazenie priestorových modelov a scén, manipulácia s nimi, tvorba reálneho sveta, jeho určitej časti so všetkými svojimi zákonitosťami a pravidlami, pohyb v trojrozmernom priestore a to všetko v reálnom čase. Pritom sú využívané základné postupy z oblasti počítačovej grafiky.

Zjednodušene povedané, nasadíte si na hlavu zariadenie (VR headset), v ktorom sa nachádzajú dva, alebo jeden displej. V podstate musí mať každé oko vlastný displej alebo časť obrazovky.

Po nasadení tohto headsetu sa môžete pozerať doľava, doprava, hore a dole, vytvoriť tak 360-stupňové otočenie. Počas otáčania sa vám bude meniť prostredie a vy si tak budete pripadať ako v úplne inom svete. Pohybový senzor, ktorý zisťuje otáčanie, polohu a smer sa na smartfóne nazýva gyroskop. Virtuálna realita určená pre počítač sa umožňuje za pomoci kamier prechádzať vo virtuálnom prostredí. Kamery totiž snímajú bežne neviditeľné infračervené snímače umiestnené na headsete. Tieto snímače sa nachádzajú aj na ovládačoch. Ovládače tak umožňujú simuláciu rúk vo virtuálnej realite.

Zobraziť kompletné vysvetlenie – Čo je to virtuálna realita

2. Ako sa dostať do virtuálnej reality

Aké druhy virtuálnej reality poznáme ?

Prejsť do druhej dimenzie alebo fantastického sveta virtuálnej reality je možné pomocou VR headsetov, ako som spomínal vyššie. Headsety potrebujú aj výkon iného zariadenia. Pre výkon virtuálnej reality používame smartfón, počítač alebo konzolu. Každá z nich má svoje výhody a nevýhody. Môžem povedať, že pre beh virtuálnej reality je najlepší počítač. Nie ale bežný počítač, musí to byť výkonný počítač a spĺňať minimálne požiadavky pre beh virtuálnej reality. Takýto počítač môžeme označiť ako VR-Ready.

 Mobilná virtuálna realitaVirtuálna realita pre PCKonzolová virtuálna realitaStandalone virtuálna realita
min. rozpočet. zariadenie170€ (smartfón)1100€300€ (PlayStation 4 Pro)0 €
min. rozpočet. headset25€ (Aligator VR Box2)520€ (Oculus Rift S)200-300€ (Playstation VR)200-600€
Min. požiadavky pre headsetOperačný system: Android/iOS
Verzia OS : Android 4.1+, iOS 8.0+
Veľkosť uhlopriečky: od 4,7″ do 6″
Vlastnosti smartfónu: akcelerometer, gyroskop
Procesor: Intel Core i5-4590 alebo výkonnejší
Grafická karta: Nvidia GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 290 alebo výkonnejšia
RAM: 8 GB a viac
Konektivita: HDMI 1.3 obrazový výstup, 3 × USB 3.0, 1 × USB 2.0
Operačný systém: Windows 7 SP1 alebo novší
Konzola : Playstation 4 ProŽiadne
Počet hrateľných cca.iba odhad – 2500cca. 856 (Steam)cca. 300 (Wiki)1000
Priestorová virtuálna realitaXVX?
VyužitieRôzneRôznePrevážne herné titulyRôzne

Mobilná virtuálna realita

Začnem tou najdostupnejšou a to je mobilná virtuálna realita. Výkonný smartfón už máme skoro všetci, v zariadeniach už bežne nájdeme štvorjadrové procesory, čo poskytuje dostatočný výkon. Taktiež už veľkosť uhlopriečky smartfónov je zväčša od 4,7 palca a viac. Čiže pokiaľ máme dostatočne výkonný smartfón, dostatočnú uhlopriečku môžeme využiť smartfón ako zariadenie, ktoré bude virtuálnu realitu sprostredkovať. Keďže smartfónov je obrovské množstvo, je ťažko povedať, čo je vhodné a čo nie, ale najlepší zážitok dostanete s požiadavkami spomenutými vyššie, no záleží aj na rozlíšení obrazovky, počte pixelov a kvalite displeja.

Mobilná virtuálna realita
Princíp mobilnej virtuálnej reality je taký, že mobil funguje ako zariadenie, ktoré spracúva informácie a slúži zároveň ako displej.

Aký headset môžeme použiť :

Google Cardboard

Ide o najdostupnejšiu formu virtuálnej reality, pretože je z kartónu, ktorý môžeme nájsť všade. Google Cardboard si môžete buď objednať, alebo vytvoriť. Môžete si ho objednať z Číny za 2,5€. V balíku nájdete krabicu so šošovkami, magnet a suchý zips. Magnet slúži na potvrdenie obsahu vo virtuálnej realite a suchý zips slúži na to, aby mobil nevypadol. Google Cardboard ale musíte po celý čas vo virtuálnej realite držať v rukách. Pokiaľ chcete kvalitnejší Cardboard, môžete skúsiť PanoBoard, ktorý môžete dokonca poskladať.

Google Cardboard a Panoboard
Vľavo PanoBoard a vpravo klasický Cardboard
Plastové headsety na spôsob Cardboardu

Asi viete, že kartón nie je veľmi kvalitný a časom sa opotrebuje a zostane na ňom mastnota. Preto môžete skúsiť množstvo headsetov pre virtuálnu realitu, ktoré sú z plastu. Je ich veľmi veľa, niektoré sme už dokonca recenzovali. Najviac sa líšia vo veľkostiach smartfónov, ktoré podporujú sklíčkami, prevedením, pohodlnosťou a nastaviteľnosťou. Rozdiel medzi plastom a Google Cardboard je hlavne v tom, že plastové headsety neobsahujú magnet a väčšinu z nich môžete používať bez uchopenia v ruke, keďže vzadu majú pás.

Samsung Gear VR

Samsung má pre svoje najnovšie vlajkové lode, alebo inak high-end smartfóny špeciálny headset Gear VR. Tento headset je vytváraný v spolupráci so spoločnosťou Oculus, preto môžete pre tento headset nájsť exkluzívny obsah. Tento headset je akýmsi pokročilejším štádiom mobilnej virtuálnej reality, keďže na jeho beh potrebujete smartfón Samsung Galaxy S6 (369€) a novšie.

Samsung Gear VR
Samsung Gear VR
Google DayDream

Daydream je VR na vyššej úrovni ako základný Google Cardboard. Výrobcovia aj užívatelia sa spoliehajú na to, že s nástupom platformy Google Daydream v Android Nougat sa celý VR zážitok na mobilných zariadeniach skonsoliduje a vyriešia sa problémy so súčasnou generáciou VR. Nové zážitky by mali byť pre užívateľov dostupnejšie a jednoduchšie na používanie. Na strane tvorcov obsahu a výrobcov hardvéru by sa konečne mali nastaviť jasné pravidlá a akási istota, že keď niečo vyrobia s podporou Daydream, bude to fungovať na širokej škále zariadení. Google už predstavil prvý headset pre túto platformu,ktorým je DayDream View.

Google Daydream View
Google DayDream View

Ako na to ?

Pokiaľ už máte smartfón, ktorý spĺňa všetky požiadavky a máte zakúpený headset, môžete prejsť na obsah vo virtuálnej realite. Ak je Váš smartfón s operačným systémom Android otvorte obchod Google Play. Ak je Váš operačný systém iOS otvorte App Store. Vo svojom markete s aplikáciami a hrami môžete vyhľadať slovo „VR“ alebo „Virtual Reality“. Prípadne môžete vyskúšať niekoľko aplikácií, ktoré vybral Google a sú určene pre Google CardBoard na Android. Nainštalujte aplikáciu, hru, obsah a môžete vložiť smartfón dovnútra headsetu. Následne už len priložíte k očiam a môžete si vychutnať obsah vo virtuálnej realite.

Virtuálna realita pre PC – Desktopová virtuálna realita

Táto kategória sa dá nazvať aj virtuálna realita pre herné PC a herné notebooky. Táto kategória je najdrahšia, ale poskytuje najlepší zážitok z VR. Počítač máme skoro všetci, no počítač ktorý je označovaný ako „VR-Ready“ alebo počítač, ktorý dokáže utiahnuť softvér pre virtuálnu realitu je pomenej. To, či je Váš počítač pripravený na virtuálnu realitu si môžete skúsiť s programom od HTC alebo nástrojom od Oculusu.

Oculus Rift

Jedným z najznámejších projektov vo svete virtuálnej reality je Oculus Rift. Tento projekt v roku 2014 kúpila spoločnosť Facebook za dve miliardy dolárov (približne 1,86 miliardy eur). Oculus Rift bol niekedy štádiu vývoja a bol v dvoch testovacích verziách pre vývojárov. Na finálnu, teda spotrebiteľskú verzia bola možnosť preobjednávky už v januári 2016. Bohužiaľ, doteraz je predaj obmedzený iba pre niektoré krajiny a Slovensko, ani Česká republika medzi ne nepatrí. Headset obsahuje dva samostatné displeje typu OLED s kombinovaným rozlíšením 2160 × 1200 (každý zvlášť má 1080 × 1200) bodov. Neoddeliteľnou súčasťou pohltenia v 3D priestore je tiež dokonalý zvuk, ktorý je realizovaný pomocou vstavaných kvalitných slúchadiel. Oculus Rift vlastním už niekoľko mesiacov, môžete si prečítať recenziu.

Oculus Rift
Spotrebiteľská verzia Oculus Rift

Oculus Rift sa líšil oproti HTC Vive najmä sledovaním pohybu používateľa v priestore, ktorý doteraz nebol možný. Oculus Rift teda nebol vytváraný do priestoru, no čoskoro sa budú dať dokúpiť ovládače Oculus Touch. V balení Oculus Touch nájdete aj doplnkový senzor, no budete si musieť zakúpiť ďalší pre sledovanie v priestore.

HTC Vive

HTC Vive je headset pre virtuálnu realitu vyvíjaný spoločnosťou Valve, jeho predaj začal 5. apríla 2016. Tento headset bol vytváraný na používanie v priestoroch. Súčasťou balenia sú dva haptické ovládače a rovnako dve základné stanice. Dve základňové stanice sa umiestňujú v miestnosti oproti sebe, čím sa vytvori priestor 3×4 metre, v ktorom sa budete môcť pohybovať vo virtuálnej realite. Poloha ovládačov a okuliarov je snímaná pomocou laseru, ktorý určí presnú polohu hráčov v priestore. Pomocou ovládača je potom možné vymedziť hernú plochu.

Ak máte teda v miestnosti prekážky v podobe nábytku, môžete sa mu vo virtuálnej realite vyhnúť. Váš priestor bude ohraničený virtuálnou stenou, ktorá sa zobrazí vždy po priblížení k nej. Zabráni sa tak narazeniu do nábytku v miestnosti. Navyše, vďaka kamere na prednej strane môžete prepínať medzi virtuálnym a skutočným svetom. Okuliare si tak ani v prípade prichádzajúceho hovoru nemusíte dávať dole a jednoducho sa môžete pozrieť aj na ľudí, ktorí sú s vami v miestnosti. Po prejdení za virtuálnu stenu sa pohľad kamery aktivuje automaticky. Prečítajte si celú recenziu na HTC Vive.

HTC Vive
HTC Vive – Priestorová virtuálna realita alebo room-scale
HTC Vive Cosmos Elite

Headset od HTC je prémiovým riešením virtuálnej reality pre tých najnáročnejších hráčov. Vďaka svojej všestrannosti môže rásť s požiadavkami užívateľa. Ponúka nielen výmenné panely, ktoré umožňujú úplne premeniť jeho vlastnosti, ale tiež kompatibilitu s jedinečným bezdrôtovým modulom Vive Wireless Adapter.

Všetky headsety radu Cosmos sa pýšia špičkovým obrazom s rozlíšením 2880 x 1700 pixelov a komfortnými funkciami ako je výklopný dizajn. Headset je možne využívať aj bez nutnosti senzorov, ale aj s použitím senzorov pre lepšie sledovanie v priestore.

Ďalšie alternatívy

Existuje mnoho VR headsetov, no málo z nich dokáže konkurovať týmto headsetom. No za spomenutie stojí ešte známy headset od OSVR – Open-Source Virtual Reality, ktorý je momentálne v druhej vývojárskej verzii.

Ako na to ?

Pokiaľ už máte počítač, ktorý je VR-Ready môžete si zakúpiť headset. Po zakúpení headsetu zapojíte pomocou USB káblov headset k počítaču. Pokiaľ máte VR headset Oculus Rift musíte si stiahnuť setup pre Oculus Rift, ktorý nainštaluje všetko potrebné pre beh virtuálnej reality. Pokiaľ máte HTC Vive, musíte si stiahnuť tiež inštalačný program.

Virtuálna realita pre konzolu

Konzolová virtuálna realita je stredná cesta pre prezeranie obsahu vo virtuálnej realite. Na trhu s konzolami sú najčastejšie tri spoločnosti a to Microsoft, Sony a Nintendo, no zatiaľ len jedna z nich predstavila VR headset a to je Sony. Sony predstavila svoj VR headset Sony Playstation VR. Microsoft je zatiaľ vo fáze, kde sa na virtuálnu realitu len pripravuje s projektom Scorpio, ktorý bude podporovať hry a aplikácie vo virtuálnej realite.

Playstation VR
Playstation VR
Sony Playstation VR

Projekt niekedy známy ako Morpheus. Tento headset je v predaji od októbra 2016 a má cenovku 399€. Ide o jediný VR headset, ku ktorému nepotrebujete výkonný počítač, pretože beží na konzole PlayStation 4. PlayStation VR ponúka 5,7-palcový OLED displej s rozlíšením 1 920 × 1 080 pixelov (pre každé oko 960 × 1 080 bodov). Na spracovanie 3D zvuku, zrkadlenie obrazu a pod. sa postará výpočtová jednotka (processor unit) v tvare malej krabičky. Jednotka je súčasťou balenia PlayStation VR, jej hmotnosť je približne 365 gramov. Headset sa pripája pomocou HDMI kábla.

Standalone virtuálna realita

Standalone je najnovšia virtuálna realita. Pre beh nepotrebuje žiadne výpočtové zariadenie, teda ani počítač a ani smartfón. Je to vlastne plne funkčný VR headset, ktorý má ale výkon rovnaký ako má mobilná virtuálna realita.

Oculus Go

Oculus Go má v sebe celý hardvér s mobilným výkonom, nechýbajú ani kamery aby mohol zistiť svoju aktuálnu pozíciu. Ako displej bol použitý LCD displej s rozlíšením WQHD 2560X1440. Celé VR okuliare sú potiahnuté látkou, s gumovým upínaním a integrovaným zvukom priamo v headsete. O výkon sa stará procesor Snapdragon 821 a 5,5 palcový displej s rozlíšením 2 560 x 1 440 pixelov. Výdrž batérie udáva výrobca na 1,5-2 hodiny hrania hier a 2-2,5 sledovania videa.

Zrhnutie

Virtuálna realita sa už v mnohých profesionálnych oblastiach dlhodobo využíva, no len nedávno technológie dospeli tak, že sú cenovo dostupné pre širokú verejnosť. Headsety pre virtuálnu realitu sa pohybujú v cenách od 150€ až po 2000€. Ďalšie zariadenia pre virtuálnu realitu môžete nájsť v našej kategórií Zariadenia.

Aká je Vaša reakcia?
Zaujímavý článok
100%
Prekvapilo ma to
0%
Pobavilo ma to
0%
Článok má chybu
0%
Autor
Michael Šubák
Som zakladateľom projektu VirtualnaRealita.eu. Virtuálna realita je zaujímavá a nie je len pre hráčov. V každej oblasti môže táto čoraz dostupnejšia technológia pomôcť. Jednoduchšie učenie, spoznávanie sveta, tvorba grafiky, či pozeranie športových prenosov alebo výcvik letcov. Som majiteľom Oculus Rift CV. Rád píšem píšem o VR a chcem sa tejto technológii venovať aj v budúcnosti. Viac o mne na www.michael.subak.sk